Aktualności
rss


15.07.2013

NOWA GAMA POJAZDÓW BUDOWLANYCH RENAULT TRUCKS

NIEZAWODNOŚĆ POTWIERDZONA TESTAMI

NOWA GAMA POJAZDÓW BUDOWLANYCH RENAULT TRUCKS

Renault Trucks wprowadziło na rynek całkowicie nową gamę pojazdów budowlanych, którą tworzą dwa typoszeregi: C – pojazdy dla transportu budowlanego – oraz K – pojazdy dla ciężkiego transportu budowlanego. Chcąc zaoferować klientom produkty o najwyższej niezawodności, producent zainwestował w ich rozwój znaczne środki. Pojazdy poddano serii rygorystycznych testów jakościowych i eksploatacyjnych w rzeczywistych warunkach. Cechy, takie jak wytrzymałość, komfort pracy, ładowność,  trakcja, nowe silniki Euro 6, niskie zużycia paliwa i łatwość zabudowy czynią z tych pojazdów idealne narzędzia do realizacji wymagających zadań w transporcie budowlanym

Pojazdy Renault Trucks C, dostępne z dwiema różnymi szerokościami kabin, oferują dużą ładowność, niskie zużycie paliwa i komfort jazdy porównywalny z pojazdami długodystansowymi. Dzięki cechom, takim jak właściwości trakcyjne i prześwit, stanowią one także atrakcyjną propozycją dla klientów z branży robót ziemnych.

Z kolei seria Renault Trucks K ustanawia nowe standardy w zakresie wytrzymałości i prześwitu, a także odznacza się największym na rynku kątem natarcia. Nowe pojazdy posiadają udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6, oraz wyróżniająca się na tle pozostałych modeli kabinę.

Nowa budowlana gama Renault Trucks została zaprojektowana w ścisłej współpracy z klientami z całego świata, obejmującej wszystkie fazy procesu: od tworzenia założeń projektowych po testy eksploatacyjne. Pojazdy serii Renault Trucks K były testowane w szczególnie trudnych warunkach, m.in. w transporcie dłużyc w Kamerunie, 120-tonowych ładunków w Omanie i urobku w kopaniach w Turcji. Przeprowadzone testy jakości i trwałości były najbardziej rygorystyczne w całej historii firmy.

W nowej gamie pojazdów budowlanych wprowadzono wiele zmian, z których na szczególną uwagę zasługują kabiny. Są one bardziej przestronne, komfortowe i ergonomiczne oraz wyposażone w obrotowe przełączniki. Z boku kabiny znajduje się stopień wejściowy, ułatwiający kierowcy kontrolę ładunku. Pojazdy te wytrzymują najtrudniejsze warunki użytkowania.
Wrażliwe podzespoły są skutecznie chronione przed uszkodzeniem. Zarówno w serii K, jak i C są dostępne zderzaki wykonane w całości ze stali. Wyjątkowe są także parametry techniczne pojazdów:

duży prześwit, dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego sięgająca 120 ton i największy na rynku kąt natarcia (32°) w przypadku serii K.

Pojazdy są wyposażone w reflektory doświetlające zakręt, oferowaną standardowo zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver, elektrycznie sterowany hamulec automatyczny postojowy uruchamiany w chwili wyłączania silnika i różnego rodzaju elementy ułatwiające montaż zabudowy.

W serii C jest oferowany Optitrack, hydrostatyczny układ napędu na przednią oś, umożliwiający tymczasowe zwiększenie własności trakcyjnych pojazdu. W serii K jest stosowany konwencjonalny układ napędu na wszystkie koła.

Wygląd pojazdów w pełni odzwierciedla ich cechy. Wyraża niezawodność, efektywność i wytrzymałość. Wzmacnia wizerunek pojazdu jako narzędzia zaprojektowanego do efektywnej realizacji powierzanych mu zadań, przynoszącego dochód, niezawodnego, chroniącego interesy klienta i będącego powodem do dumy dla kierowców.

Pojazd ciężarowy jest źródłem zysku

W celu zagwarantowania klientom niskiego zużycia paliwa, a tym samym niższych kosztów eksploatacji, Renault Trucks już na wczesnym etapie projektowania pojazdów skoncentrowało się na ekonomice paliwowej. Kabina i każdy podzespół układu napędowego sprzyja oszczędzaniu paliwa. Pochylenie przedniej szyby o 12° i nadanie kabinie trapezowego kształtu spowodowało poprawę współczynnika oporu powietrza (Cx) o 12%.

Co więcej, nabywcy nowych pojazdów budowlanych Renault Trucks mogą liczyć na większą opłacalność eksploatacji, wynikającą z bezkonkurencyjnych osiągów nowych jednostek napędowych Euro 6.
Dzięki konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy własnej, seria C oferuje wyjątkową ładowność, do 22,8 t w pojazdach o konfiguracji osi 8x4. Pojazdy K charakteryzują się dopuszczalną masą całkowitą do 50 t i mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t. W pojazdach wprowadzono szereg ułatwień dla firm zabudowujących, pozwalających im skrócić czas montażu zabudowy, a tym samym czas dostawy pojazdu, nawet od 20%.

Pojazdy zostały także przystosowana do pełnej integracji z Optifleet, oferowanym przez Renault Trucks systemem zarządzania flotą, zwiększającym opłacalność eksploatacji samochodu ciężarowego.

POJAZD CIĘŻAROWY MUSI BYĆ NIEZAWDONY

Nowe pojazdy były testowane przez wybranych klientów w rzeczywistych warunkach eksploatacji i poddawane rygorystycznym testom jakości, obejmującym próby na torze doświadczalnym i badania stanowiskowe. Badano ich odporności na korozję w próbach brodzenia w głębokiej wodzie i spryskiwania zasolonym błotem.

Cześć testów przeprowadzono w skrajnych warunkach atmosferycznych, w temperaturach od -40°C do +60°C. – Testowe pojazdy budowlane transportowały dłużyce w Kamerunie, 120-tonowe ładunki w Omanie i urobek w kopalniach w Turcji – wyjaśnia Thierry Hours, wiceprezes odpowiedzialny za nowe typoszeregi pojazdów budowlanych i długodystansowych Renault Trucks. Pojazdy budowlane Renault Trucks są niezawodne, wytrzymałe i efektywne, bez względu na warunki.

Duży prześwit, dostępny standardowo tryb terenowy zautomatyzowanej skrzyni biegów i hydrostatyczny napęd przedniej osi Optitrack – typoszereg Renault Trucks C oferuje dużą trakcję, umożliwiającą jazdę po każdym podłożu. Dostępne są specjale konfiguracje terenowe, o zwiększonych własnościach trakcyjnych.

Typoszereg Renault Trucks K posiada dodatkowy atut w postaci zwiększonego kąta natarcia i typowo „terenowego” układu napędowego. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu pojazdy te są wyjątkowo zwrotne i cechują się małą średnicą zawracania. stanowiąca standardowe wyposażenie typoszereg C skrzynia biegów Optidriver jest również dostępna w pojazdach serii K, w tym w konfiguracji z napędem na wszystkie koła.

Równie solidne są zewnętrzne elementy pojazdów: seria K jest wyposażona w trzyczęściowy, wykonany w całości ze stali zderzak, przedni uchwyt do holowania o wytrzymałości 25 to, siatkowe osłony chroniące poliwęglanowe klosze reflektorów głównych, a także stalową osłonę dolną. Pojazdy serii C posiadają stalowe sekcje narożne zderzaka i siatkowe osłony reflektorów. Wytrzymałą terenową kabinę C 2,5 m, zapewniającą większy prześwit, można wyposażyć w całkowicie stalowy zderzak, pochodzący z serii K.

Renault Trucks wprowadziło także efektywne rozwiązanie w zakresie pomocy drogowej. Zarówno w serii C, jak i K, jest dostępny przycisk 24/7. Znajduje się on na desce rozdzielczej i umożliwia kierowcy natychmiastowe połączenie się z centrum pomocy Renault Trucks Assistance, które następnie pobiera parametry robocze pojazdu i ustala jego pozycję geograficzną. Dzięki tej nowej funkcji i swoim 1600 stacjom obsługi na całym świecie, firma jest w stanie szybko zareagować na wezwanie klienta, ograniczając czas przestoju pojazdu do minimum

ZASTOSOWANIA

Typoszeregi Renault Trucks C i K zaprojektowani z myślą o spełnieniu potrzeb klientów z segmentu transportu budowlanego. Renault Trucks ma swojej ofercie pojazdy dla segmentów branżowych, takich jak roboty ziemne, roboty wyburzeniowe, transport materiałów budowlanych czy transport betonu.

Doskonałe osiągi pojazdów serii C pod względem ładowności, ekonomiki paliwowej, komfortu jazdy i niezawodności, idealnie współgrają z potrzebami klientów zajmujących się transportem materiałów budowlanych lub betonu. Z kolei duża moc silnika, siła napędowa i prześwit tych pojazdów spełniają wymagania większości operatorów z branży robót ziemnych. Seria K natomiast doskonale sprawdza się w ciężkich robotach ziemnych i wyburzeniowych, transporcie maszyn budowlanych, robotach drogowych, które to zastosowania wymagają pojazdów o bardzo dużej ładowności, wytrzymałości, zdolności pokonywania przeszkód terenowych i mocy silnika.

UKŁAD NAPĘDOWY

Silniki Euro 6

Nowe silniki Euro 6: DTI 11 i DTI 13, Renault Trucks opracowało na bazie swoich, znanych z wysokiej sprawności i niskiego zużycia paliwa, jednostek Euro 5, optymalizując technologię oczyszczania spalin SCR. Modernizacji poddano ponad 50% elementów bazowego silnika. Udoskonalono układ SCR, zwiększając jego wydajność. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów wzrosła skuteczność katalitycznej redukcji tlenków azotu (NOx). Układ oczyszczania spalin wzbogacono również o filtr cząstek stałych.

Silnik DTI 8 Euro 6 jest wyposażony w układ recyrkulacji spalin EGR. Recyrkulacja polega na kierowaniu części spalin z powrotem do cylindra w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx) z silnika. Reszta NOx jest usuwana ze spalin w procesie redukcji katalitycznej SCR. Filtr cząstek stałych pozwala zredukować ich zawartość w spalinach do bardzo niskiego poziomu, wymaganego przez najnowszą normę emisyjną

Silniki DTI 13 w Renault Trucks C i K

Sześć cylindrów w układzie rzędowym.
Trzy dostępne poziomy mocy:

  • 440 KM / 2200 Nm
  • 480 KM / 2400 Nm
  • 520 KM / 2550 Nm

Wtrysk paliwa odbywa się, jak dotychczas, za pomocą elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczy. Ta wypróbowana i niezawodna technologia dobrze sprawdza się w zastosowaniach, z myślą o których zaprojektowano te jednostki napędowe.

Silniki DTI 11 w Renault Trucks C i K

Sześć cylindrów w układzie rzędowym.
Trzy dostępne poziomy mocy:

  • 380 KM / 1800 Nm
  • 430 KM / 2050 Nm
  • 460 KM / 2200 Nm

Elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail, który zapewnia niezwykle precyzyjny wtrysk paliwa, co pozwala optymalnie kształtować przebieg procesu spalania we wszystkich stanach pracy silnika.

Charakterystyki silników

Silniki DTI 8 w Renault Trucks C i K

Sześć cylindrów w układzie rzędowym.
Trzy dostępne poziomy mocy:

  • 250 KM / 950 Nm
  • 280 KM / 1050 Nm
  • 320 KM / 1200 Nm

Elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail o maksymalnym ciśnieniu wtrysku 2000 bar. Wtrysk wielofazowy (do 5 faz w jednym cyklu pracy silnika) zapewnia doskonałą ekonomikę paliwową , cichobieżność i osiągi jednostki napędowej.

Skrzynie biegów

Dla Renault Trucks C z kabiną o szerokości 2,5 m i Renault Trucks K

Standardowe wyposażenie pojazdów serii C i K stanowi, uznawana za najlepsza w swojej klasie, 12-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver, z trybem jazdy terenowej Off-Road. Jej zakres zastosowań obejmuje pojazdy serii C o DMC zestawu do 100 ton o raz pojazdy serii K o DMC zestawu 120 ton. Także pojazdy z napędem na wszystkie koła, 4×4 i 6×6, są standardowo wyposażone w skrzynię biegów Optidriver.

W opcji, w obydwu typoszeregach, jest dostępna 14-biegowa manualna skrzynia biegów B14, opracowana przez Grupę Volvo.

Dla Renault Trucks C z kabiną o szerokości 2,3 m

Pojazdy Renault Trucks C z kabiną o szerokości 2,3 m są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver. Na życzenie mogą być wyposażone w 9-biegową manualną skrzynię biegów ZF lub w 6-biegową w pełni automatyczną skrzynię biegów Allison.

Hamulce dodatkowe

W pojazdach z silnikami DTI 11 i DTI 13 są dostępne trzy rodzaje hamulców dodatkowych:

  • Hamulec wydechowy, zapewniający moc hamowania 203 kW w silniku DTI 11 oraz 227 kW w silniku DTI 13.
  • Hamulec silnikowy Optibrake w silniku DTI 11, o maksymalnej mocy hamowania 303 kW, oraz Optibrake+ w silniku DTI 13, o maksymalnej mocy hamowania 414 kW. Hamulce stanowią wyposażenie wszystkich pojazdów ze zautomatyzowaną skrzynią biegów.
  • Zwalniacz hydrodynamiczny Voith, montowany na skrzyni biegów, rozwijający moc hamowanie 450 kW, zarówno w pojeździe z silnikiem DTI 11, jak i DTI 13. Dźwignia sterująca zwalniacza Voith znajduje się obecnie po prawej stronie kierownicy.

W pojazdach serii C z silnikami DTI 8 jest dostępnych sześć rodzajów hamulców dodatkowych:

  • Hamulec wydechowy, zapewniający moc hamowania 120 kW
  • Hamulec silnikowy Optibrake, o maksymalnej mocy hamowania 370 kW
  • Zwalniacz elektromagnetyczny Telma 72-00, o maksymalnej mocy hamowania 480 kW
  • Zwalniacz elektromagnetyczny Telma 72-60, o maksymalnej mocy hamowania 626 kW
  • Zwalniacz hydrodynamiczny Allison, o maksymalnej mocy hamowania 400 kW
  • Zwalniacz hydrodynamiczny ZF Intarder, o maksymalnej mocy hamowania 420 kW

Nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza

W pojazdach Renault Trucks K i Renault Trucks C z kabiną o szerokości 2,5 metra zastosowano całkowicie nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza EACU (Electronic Air Control Unit). Zespół ten cechuje się optymalną wydajnością i niezawodnością w najtrudniejszych warunkach eksploatacji. Łączy w sobie funkcje filtra, osuszacza i regulatora ciśnienia powietrza. Steruje również sprężarką. Przyczynia się do redukcji zużycia paliwa, poprzez odłączanie sprężarki i aktywację funkcji oszczędzania energii, jeżeli ciśnienie powietrza w układzie pneumatycznym jest dostateczne. Podczas zjazdu ze wzniesienia, gdy silnik jest nieobciążony, EACU załącza sprężarkę. Z kolei w warunkach dużego obciążenia silnia, zespół wymusza odłączenie sprężarki. Dodatkowo, posiada funkcję automatycznego elektronicznie sterowanego hamulca postojowego, aktywowanego w chwili wyłączenia silnika – unikatowe rozwiązanie Grupy Volvo.

KABINA

Pojazdy długodystansowe i budowlane Renault Trucks współdzielą te same, unikatowe kabiny. Kabiny pojazdów budowlanych oferują te same udogodnienia, jakie są domeną pojazdów długodystansowych, zwłaszcza pod względem przestronności wnętrza.

Nowy aerodynamiczny kształt kabiny, z przednią szybą pochyloną pod kątem 12°, podkreśla nową tożsamość wizualną Renault Trucks i zapewnia korzystniejszy o 12% współczynnik oporu powietrza.

Warianty

W gamie Renault Trucks C są dostępne cztery typy kabin:

  • Day Cab: kabina krótka, dach standardowy, bez leżanki
  • Night & Day Cab: kabina długa, dach standardowy, leżanka
  • Sleeper Cab: kabina długa, dach wysoki, leżanka
  • Global Cab: kabina wąska, średnia o szerokości 2,3 m

W gamie Renault Trucks K są dostępne dwa typy kabin:

  • Day Cab: kabina krótka, dach standardowy
  • Night & Day Cab: kabina długa, dach standardowy, leżanka

Kabiny posiadają dwa (Renault Trucks C 2,3 m), trzy (Renault Trucks C 2,5 m i Renault Trucks K) lub cztery (Renault Trucks K z napędem na wszystkie koła) stopnie wejściowe.

Kabina o wysokiej jakości wykonania

Kabinę wykonano z wysokiej materiałów charakteryzujących się znakomitą trwałością kształtu i koloru. Drzwi są sztywniejsze niż dotychczas a ich zamykaniu towarzyszy stłumiony, wzbudzający zaufanie dźwięk.

Wiele elementów wyposażenia, takich jak różnego rodzaju osłony w serii K czy stalowy zderzak w serii C, zaprojektowano w celu zwiększenia trwałości wrażliwych podzespołów pojazdu. Z tego samego powodu pojazdy serii C zostały wyposażone w trzyczęściowy stalowo-polimerowy przedni zderzak i siatkowe osłony reflektorów głównych.

Kabina komfortowa

Łatwy dostęp do kabiny i zabudowy

Zapewniono łatwy i bezpiecznym dostęp do kabiny i zabudowy pojazdu. Do wnętrza kabiny prowadzą szerokie, antypoślizgowe stopnie wejściowe. Najniższy stopień w kabinie wyposażonej w stalowy zderzak jest zamocowany wahliwie, dzięki czemu jest odporny na uderzania.

Z boku kabiny w pojazdach Renault Trucks C z kabiną 2,5 m oraz Renault Trucks K znajduje się dodatkowy stopień, ułatwiający kierowcy kontrolę ładunku. Bezpieczne wykonanie tej czynności umożliwiają dwa uchwyty: na dachu i z tyłu kabiny. Dwa inne uchwyty, z przodu kabiny, pozwalają łatwo i bezpieczne oczyścić przednią szybę. Kąt otwarcia drzwi zwiększono do 85°.

Przewoźnicy zajmujący się dystrybucją lekkich ładunków wybiorą prawdopodobnie Renault Trucks C z kabiną o szerokości 2,3 m. Kabina ta jest niższa, a zatem wchodzenie u wychodzenie z niej jest jeszcze łatwiejsze. Ułatwia również kierowcy manewrowanie pojazdem.

Komfort jazdy

Wszystkie potrzebne elementy sterujące zgrupowano na otaczającej kierowcę desce rozdzielczej, które dzięki temu są łatwo dostępne. Znajduje się tam wielofunkcyjne koło kierownicy, 7-calowy wyświetlacz urządzenia nawigacyjnego, o wysokiej rozdzielczości, oraz elementy sterujące (przełączniki sterujące elektrycznego, automatycznego hamulca postojowego, blokad mechanizmów różnicowych, skrzyni biegów Optidriver itp.). Kierowca ma również do dyspozycji łatwo dostępne przełączniki obrotowe i specjalne przełączniki konfigurowalne, których lokalizację, wraz z przypisanymi im funkcjami, możne dostosować do swoich preferencji.

W celu zapewnienia jak największego komfortu jazdy, dla kabin serii C i K opracowano nowe zawieszenia mechaniczne i pneumatyczne.

Ergonomiczne, regulowane w trzech płaszczyznach koło kierownicy oraz fotel o zakresie regulacji wzdłużnej 200 mm pozwalają każdemu kierowcy przyjąć najdogodniejszą dla siebie pozycję za kierownicą i zapewniają więcej przestrzeni do wypoczynku podczas przerw. Podgrzewane, wentylowane i amortyzowane fotele są wyposażone w zagłówek i posiadają pełny zakres regulacji, w tym regulację podparcia bocznego i lędźwiowego. są również wyposażone w czerwony pas bezpieczeństwa, stanowiący charakterystyczny element wyposażenia nowej gamy pojazdów Renault Trucks. Fotele zostały zaprojektowane przez Recaro® specjalnie dla Renault Trucks.

Komfort wnętrza

Kabiny nowych pojazdów budowlanych Renault Trucks oferują komfort jazdy identyczny z pojazdami długodystansowymi. Są bardziej przestronne i wyposażone w schowki (dostępne zarówno z wewnątrz, jak i z zewnątrz kabiny). Wysokość tunelu silnika zmniejszono do 200 mm, co ułatwiło poruszanie się we wnętrzu kabiny. Kabina może być wyposażona w niezależną nagrzewnicę, o równomiernym nawiewie powietrza, i szyby boczne ze szkła warstwowego o grubości 5 mm, odznaczające się większą izolacyjnością termiczną i akustyczną.

Dla kabina Renault Trucks C 2,5 m i Renault Trucks K są dostępne nowe, wygodne, rozsuwane leżanki Bultex®.

PODWOZIE

Podwozia pojazdów Renault Trucks C i K charakteryzują się dużym prześwitem i największą możliwą ładownością.

Duża ładowność

Pojazdy budowlane Renault Trucks oferują wyjątkową ładowność. W przypadku modelu C 8x4 Xload, o masie własnej 7157 kg, z kolami bliźniaczymi, wynosi ona aż 22,8 t. Optymalizację masy własnej podwozia umożliwiają aluminiowe zbiorniki paliwa i obręcze kół, a także hamulce tarczowe, dostępne w opcji dla pojazdów serii C. Seria K oferuje jeszcze większą ładowność, co pozwala zmniejszyć ilość kursów wymaganych do przetransportowania danej ilości materiału. Pojazdy K mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t.

Właściwości trakcyjne

Zaprojektowane z myślą o doskonałych własnościach trakcyjnych w terenie, pojazdy budowlane Renault Trucks sprawnie poruszają się po każdym podłożu i w każdych warunkach, nawet najbardziej ekstremalnych.

Typoszereg T charakteryzuje się zwiększoną zdolnością do jazdy w terenie, głównie za sprawą 312-milimetrowego prześwitu pod osią i 24-stopniowego kąta natarcia. Skrzynia biegów Optidriver jest standardowo wyposażona w tryb jazdy terenowej Off-Road, dostosowujący strategię zmiany biegów do specyfiki jazdy w terenie. Podwozia i ciągniki siodłowe serii C 4x2 i 6x4 Optitrack są wyposażone w hydrostatyczny układ napędu na przednią oś Optitrack, umożliwiający tymczasowe zwiększenie siły napędowej. Układ ten pozwala na pokonanie trudnego odcinka trasy, przy zachowaniu sprawności i komfortu typowych dla pojazdu długodystansowego. W połączeniu z Optitrack jest dostępny zwalniacz Voith.

Pojazdy Renault Trucks K są w stanie pokonać niemal każdą przeszkodę terenową. Jest to zasługą następujących parametrów: kąt natarcia 32° – największy na rynku, prześwit pod osią 380 mm, prześwit pod zbiornikiem paliwa 515 mm. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu pojazdy te są wyjątkowo zwrotne i cechują się małą średnicą zawracania.

Przygotowanie do montażu zabudowy

Łatwość zabudowy oznacza dla klienta mniejszy koszt i krótszy czas oczekiwania na pojazd kompletny. Kolejna korzyść to mniejsze ryzyko korozji i osłabienia konstrukcji podwozia. Dlatego też w swoich nowych pojazdach Renault Trucks wprowadziło szereg elementów ułatwiających montaż zabudowy. Podwozia serii C i K mogą być fabrycznie przygotowane do montażu betonomieszarki, wywrotki lub pompy do betonu. Dostępne są również elektryczne i mechaniczne modyfikacje, przystosowujące podwozie do montażu żurawia.

Szeroki zakres dostępnych rozstawów osi, w odstępach od 200 do 400 mm, pozwala wybrać podwozie jak najlepiej spełniające potrzeby klienta i firmy zabudowującej. Przygotowanie podwozia obejmuje także fabryczne otwory na tylnym zwisie, do mocowania belki przeciwnajazdowej, płyt montażowych żurawia lub uchwytu koła zapasowego. Dostępne są dwie wysokości zbiorników paliwa i AdBlue. Zbiornik te mogą być wykonane ze stali lub aluminium (opcja dostępna tylko w serii C). Zbiorniki stalowe są bardziej odporne na uszkodzenie, podczas gdy zbiorniki aluminiowe umożliwiają zwiększenie ładowności pojazdu. Możliwy jest również wybór miejsca montażu zbiorników paliwa: z prawej lub lewej strony ramy, zależnie od wymagań firmy zabudowującej.

Montaż niektórych zabudów, np. pompy do betonu ułatwiają także hamulce tarczowe, dostępne standardowo w serii C i oferowane w opcji w serii K (pojazdy 6x4 i 8x4). Pojazdy serii C i K w wersji pod betonomieszarkę są wyposażone w przystawkę odbioru mocy ze sprzęgłem.

Producenci nadwozi mają do swojej dyspozycji specjalny portal internetowy, dostępny pod adresem. Znajdują się tam rysunki podwozi konkretnych pojazdów, arkusze danych technicznych, instrukcje zabudowy pojazdu, deklaracje zgodności i dokumentacja homologacyjna.

Zawieszenie

Renault Trucks oferuje duży wybór zawieszeń przednich, o nośności od 7,5 do 9 t w przypadku serii C i od 8 do 9 t w przypadku serii K. Pojazdy serii C są wyposażone w niezawodne tylne zawieszenie mechaniczne z resorami parabolicznymi, o nośności od 13 do 26 t. W pojazdach serii K są stosowane tylne zawieszenia mechaniczne z resorami parabolicznymi lub półeliptycznymi, o nośności od 13 do 32 ton.

Specjalnie dla pojazdów Renault Trucks C opracowano nowe tylne zawieszenia pneumatyczne o nośności od 13 do 21 t. Ich zaletą jest niższy poziom drgań odczuwalnych w kabinie, co oznacza większy komfort jazdy.

rss