Aktualności
rss


 

01.10.2012

Projekt nastawiony na oszczędność zużycia paliwa

zaawansowaną aerodynamikę

W ramach targów IAA w Hanowerze, Renault Trucks prezentuje przemysłowy projekt badawczy realizowany w oparciu o duży pojazd ciężarowy ukierunkowany w całości na ideę oszczędności zużycia paliwa. W tym pojeździe, który w perspektywie czasu ma zapewnić producentowi zajęcie nowego przyczółka w obszarze badań związanych z oszczędnością paliwa, połączono szlachetne materiały, zaawansowaną aerodynamikę i innowacyjne technologie.

Praca realizowana w ramach CX/03 jest typowym przemysłowym projektem badawczym a nie projektem związanym z poszukiwaniem stylu” – zastrzega Hervé Bertrand, dyrektor projektów Renault Trucks. Ten pojazd wpisuje się w linię poprzednich prac badawczych producenta prowadzonych w tej dziedzinie takich, jak Optifuel Lab. „Jego zadaniem jest stworzenie podstaw dla Renault Trucks w dziedzinie oszczędności zużycia paliwa” – kontynuuje Hervé Bertrand – „i w perspektywie czasu umożliwienie firmie zdobycia przyczółka dla przyszłych badań”. Z tego powodu każdy podzespół pojazdu pełni dokładnie określoną funkcję, która jest głównie podyktowana aerodynamiką i skutecznością.

Osłona chłodnicy składa się wyłącznie z konstrukcji rurowej wykonanej z włókna węglowego i aluminium i wygląda jak szkielet zewnętrzny pojazdu, przywodząc na myśl zarówno lekkość jak i wytrzymałość. W części środkowej ruchomy składany panel opada u dołu, gdy prędkość pojazdu rośnie. Poniżej, podobnie zachowuje się spoiler, zmniejszając prześwit, a trzy aerodynamiczne lamele kierują strumienie powietrza na boki. Lusterka zmniejszono do najmniejszych możliwych rozmiarów i zamocowano na dwóch rurkach profilowanych. Ich celem, tak samo jak każdego innego podzespołu jest ułatwienie pokonywania oporu powietrza w celu obniżenia zużycia paliwa.

W ramach tej samej idei osłonięto, będące źródłem turbulencji, stopnie dostępowe i koła ciągnika, sprzyjając w ten sposób przepływowi powietrza. W kabinie, nachylenie szyby przedniej, które projektanci nazywają „słupkiem A”, wynosi 12°. Oferuje ono lepszy kompromis aerodynamiczny. Dodatkowo, szyba jest lekko nachylona na krawędzi w celu nadania pojazdowi dynamicznego wyglądu. „Chcieliśmy, aby od pierwszego spojrzenia było widać, że wszystkie elementy pojazdu zaprojektowano z myślą o lekkości, sprawności i sprzyjaniu aerodynamice” – precyzuje Hervé Bertrand.

Renault Trucks CX03Aerodynamika pojazdu ciężarowego nie ogranicza się do ciągnika. Jedną z głównych ról odgrywa tu przyczepa. Wykorzystując wyniki poprzednich badań takich, jak Optifuel Lab, firma Renault Trucks wymyśliła przyczepę o wypukłym dachu, zbliżoną kształtem do kropli wody, z osłonami bocznymi obejmującymi wszystkie koła i ze spoilerami tylnymi. Dodatkowo, specjalnemu opracowaniu poddano połączenie między ciągnikiem a przyczepą, ponieważ przestrzeń między nimi powoduje silne turbulencje. „W celu ich maksymalnego zmniejszenia, wymyśliliśmy system regulowanych osłon” – wyjaśnia dyrektor projektu Renault Trucks – „gdy pojazd porusza się autostradą, kabina stanowi jedną część z przyczepą i przepływ powietrza nie jest zakłócany. Przy niskiej prędkości, w celu umożliwienia manewrowania i gdy nie spełniają swojego, osłony są składane.”

Renault Trucks CX03CX/03 to prawdziwa maszyna robocza, zaprojektowana pod kątem skuteczności, na poważnie i w celu zapewnienia maksymalnej oszczędności zużycia paliwa, ale nie należy jej traktować jak zimnego potwora. „Nie chcemy, aby powaga wykluczała pasję” – przypomina sobie Hervé Bertrand – „aby wnieść odrobinę ciepła, zdecydowaliśmy się umieścić z boku kabiny płytę aluminiową w kolorze cieniowanej czerwieni. Czerwień to zarówno symbol pasji jaki i Renault Trucks.”

rss