Witaj w Renault Trucks Polska
Informacja Prasowa
E-Optifuel Challenge 2025: Pierwszy konkurs Renault Trucks na pojazdach elektrycznych
Nov. 3 2025
  Pierwszy konkurs na pojazdach elektrycznych zrealizowany przez Renault Trucks Polska
W październiku, Renault Trucks Polska zorganizowało PIERWSZY w historii konkurs jazdy racjonalnej realizowany na pojazdach elektrycznych: E-Optifuel Challenge 2025! Wydarzenie odbyło się w najnowszym serwisie Tandem Trucks w Kajetanowie niedaleko Kielc.
Do udziału w konkursie zaproszono 6 kierowców zawodowych, wybranych mistrzów i finalistów poprzednich edycji Optifuel Challenge. Uczestnicy sprawdzali swoje umiejętności za kierownicą aż trzech pojazdów elektrycznych Renault Trucks: T E-Tech z systemem CMS, D Wide E-Tech, Master E-Tech Red Edition. Pojazdy te po raz pierwszy stanęły do bezpośredniego, praktycznego testu efektywności energetycznej w warunkach zbliżonych do codziennej eksploatacji.
Warto podkreślić, że żaden uczestników nie prowadził elektrycznego pojazdu ciężarowego wcześniej. Swego rodzaju novum, z którym musieli poradzić sobie Uczestnicy był fakt, że pojazdy elektryczne tocząc się odzyskują energię, a więc w pewnym sensie „produkują paliwo”! Inaczej jest w przypadku ciężarówek napędzanych silnikami wysokoprężnymi, w których „nagroda” za jazdę ruchem bezwładnym jest pasywna. W przypadku pojazdów BEV jest zupełnie inaczej, a technika płynnej, przewidującej jazdy z dużą ilością toczenia się jedynie zyskuje na ważności.
Formuła konkursu różniła się od tej stosowanej przy dotychczasowych konkursach Optifuel Challenge. Tym razem liczyły się tak samo wyniki z każdego pojazdu Gamy T E-Tech, Gamy D E-Tech i Mastera E-Tech. O zwycięstwie decydowały również wyniki ze specjalnego testu (max 20 punktów), zużycie energii oraz prędkość, z jaką kierowcy pokonywali aż 3 dedykowane trasy dla każdego z pojazdów! Można było uzyskać maksymalnie 60 punktów / pojazd. Łącznie do zdobycia było 200 punktów. Jak podkreślał sędzia konkursu Łukasz Kurcbard, „konkurs E-Optifuel Challenge pokazał, że efektywna jazda i elektromobilność mogą iść ze sobą w parze.”
Warto dodać, że cała trasa konkursowa odbyła się bez dodatkowego ładowania. Renault Trucks T oraz Renault Trucks Master E-Tech po całym dniu jeżdżenia miały wciąż po 35 % dostępnej energii w baterii trakcyjnej, a D16 E-Tech nawet ponad 50%! Warto odnotować, że wszystkie pojazdy były obciążone: na naczepie ciągnika T E-Tech znajdowały się 22 tony ładunku, w D16 E-Tech blisko 4 tony, a w skrzyni ładunkowej Mastera E-Tech 500 kg.
Pojazdy nie wymagały doładowania energii podczas konkursu ze względu na swoją doskonałą wydajność energetyczną. Nawet pagórkowaty teren województwa świętokrzyskiego i deszczowa, chłodna jesienna pogoda nie stanęły na przeszkodzie w osiąganiu fantastycznych wyników! Dla zwycięzców Konkursu, średnie zużycia energii kształtowały się następująco: dla T E-Tech: 116 kWh/100 km przy 61 km/h, dla D16 E-Tech: 58 kWh/100 km przy 44 km/h, a dla Master E-Tech: 18,1 kWh/100 km przy 43 km/h. Skąd takie różnice w średnich prędkościach jazdy? Otóż dla każdego pojazdu konkursowego przygotowano osobną trasę, która miała możliwie dokładnie odzwierciedlać charakter codziennej pracy tych samochodów. Renault Trucks Master E-Tech poruszał się po drogach lokalnych, usianych ograniczeniami prędkości, skrzyżowaniami i terenami zabudowanymi, D16 E-Tech napotkał na każdy rodzaj drogi: od lokalnej po fragment trasy szybkiego ruchu, natomiast T E-Tech poruszał się po drodze ekspresowej S7 symulując dystrybucję międzymiastową. Długość każdego odcinka konkursowego wynosiła w granicach ~32 km.
W trakcie dnia konkursowego, zaproszeni dziennikarze podczas krótkiego briefingu poznali plany Renault Trucks w zakresie rozwoju elektromobilności oraz funkcjonalności telematyki Optifleet dedykowanej takim pojazdom. Fabryczne rozwiązanie oferuje moduł Mission, którego celem jest optymalizacja tras pod kątem zużycia energii (zasięgu) i dostępności punktów ładowania na trasie. Specjalnie przygotowana subskrypcja Charge zarządza procesem uzupełniania energii optymalizując i ułatwiając zarządzanie nim. Jeśli dodać do tego kolejne narzędzie: Range Simulator, służące do niezwykle precyzyjnego szacowania wydajności energetycznej pojazdów z gamy E-Tech Renault Trucks, otrzymujemy pełne podejście w ujęciu 360 stopni zabezpieczające każdy z obszarów, z którymi spotka się firma realizująca transport w oparciu o elektromobilność.
Pojazdy gamy elektrycznej Renault Trucks podlegają ciągłej ewolucji produktowej: w niedalekiej przyszłości pojawią się nowe wersje modelowe, charakteryzujące się znacznie powiększonym zasięgiem operacyjnym (nawet do 600 km na jednym ładowaniu dla T E-Tech „Extended”) w wersji z nową e-osią napędową łączącą w jednym podzespole silniki trakcyjne, skrzynię biegów oraz dyferencjał. Takie rozwiązanie w zdecydowany sposób zwiększa sprawność układu napędowego poprzez redukcję strat mechanicznych, dodatkowo uwalniając miejsce między podłużnicami ramy pozwalające na zwiększenie pojemności akumulatorów trakcyjnych.
Zwycięzcami pierwszego w historii E-Optifuel Challenge 2025 zostali:
- 
	
PIOTR KRAHEL
 
- 
	
ARTUR SUMBAR
 
- 
	
TOMASZ LEKI
 
Ostatnim punktem briefingu prasowego była prezentacja nowego serwisu Grupy Tandem, przeznaczonego do obsługi samochodów ciężarowych.
O Tandem Trucks, nowo otwartym serwisie, w którym odbył się konkurs
Konkurs odbył się w nowootwartym serwisie Tandem Trucks w Kajetanowie koło Kielc. Grupa Tandem działa na terenie województwa świętokrzyskiego już od listopada 2009 roku. W maju 2025 uruchomiono najnowocześniejszy serwis przy drodze ekspresowej S7, oraz takich jak DK73 łącząca woj. świętokrzyskie, małopolskie i podkarpackie, DK74 łącząca woj. łódzkie, świętokrzyskie, lubelskie. Serwis w Kajetanowie to jeden z 3 autoryzowanych serwisów Renault Trucks tej grupy.
Obiekt w Kajetanowie zajmuje powierzchnię ponad 4 hektarów, w czym 2 z nich są już w pełni zagospodarowane oraz trwają prace dalszej rozbudowy obecnie o kolejne 4000m2 parkingu.
- 
	
hala serwisowa 2000m2, obsługiwana przez 16 przeszkolonych elektro-mechaników
 
- 
	
7 bram przelotowych zdolnych pomieścić 21 pojazdów ciężarowych.
 
- 
	
myjnia i stanowisko przygotowania pojazdów nowych i używanych wyspecjalizowane stanowisko napraw szkodowych w tym prostowania ram pojazdów i naczep
 
- 
	
ścieżka diagnostyczna układów napędowych, geometria oraz wiele innych związanych z obsługiwanymi pojazdami.
 - 
	
parking główny o powierzchni 3000 m2 mieszczący ponad 40 zestawów pojazd-naczepa.
 
| 
			 Więcej informacji: 
  | 
			
			 Katarzyna Pawluś-Lech tel. +48 601 337 915  |