Witaj w Renault Trucks Polska
Informacja Prasowa
Efektywność energetyczna i ochrona zasobów: strategia Renault Trucks.
#JoinTheGoodMove
Jul. 9 2025

Efektywność energetyczna i ochrona zasobów: strategia Renault Trucks
W najnowszym raporcie zrównoważonego rozwoju, opublikowanym w czerwcu 2025 r., Renault Trucks szczegółowo opisuje strategię efektywności energetycznej i ochrony zasobów wdrożoną w swoich zakładach. Od 2019 r. emisje gazów cieplarnianych zostały zmniejszone o 26%. Celem producenta jest osiągnięcie neutralności węglowej we wszystkich swoich zakładach do 2040 roku.

Oprócz zaangażowania w dekarbonizację transportu drogowego, Renault Trucks podejmuje również działania mające na celu zmniejszenie wpływu swoich zakładów przemysłowych na środowisko poprzez szereg konkretnych inicjatyw.
-
Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych
Renault Trucks podjęło szereg kroków w celu zmniejszenia śladu węglowego swoich zakładów, w tym modernizację systemów grzewczych, izolację budynków, rozwój sieci grzewczej odzyskującej ciepło odpadowe z procesów przemysłowych oraz zmniejszenie liczby testów silników. Środki te, w połączeniu z ukierunkowanymi inwestycjami, pozwoliły nam zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 26% w latach 2019-2024.
- w Lyonie budynek X-Tech Arena, w którym pracuje 1300 inżynierów, zużywa o 25% mniej energii niż wymagają tego francuskie przepisy;
- w Blainville-sur-Orne renowacja budynków o powierzchni 1 800 m² pozwoli zaoszczędzić 265 MWh gazu ziemnego rocznie;
- w Bourg-en-Bresse lepsza izolacja budynków oznacza roczne oszczędności rzędu 100 MWh.
-
Rozwój samodzielnego wytwarzania energii odnawialnej
Renault Trucks współpracuje z inwestorami zewnętrznymi w celu opracowania instalacji do produkcji energii odnawialnej bezpośrednio w swoich zakładach:
- w Bourg-en-Bresse 17 hektarów parkingów jest stopniowo wyposażanych w fotowoltaiczne systemy zacieniające o mocy zainstalowanej 22 MW, co odpowiada rocznemu zużyciu energii przez 17 500 mieszkańców. 30% tej wyprodukowanej energii elektrycznej będzie wykorzystywane bezpośrednio przez zakład. Instalacja zostanie ukończona w 2026 roku.
- w Lyonie dach przyszłego globalnego centrum dystrybucji części zamiennych zostanie wyposażony w panele fotowoltaiczne, które będą dostarczać wystarczającą ilość energii elektrycznej, aby zaspokoić potrzeby jego i sąsiednich budynków.
Inne rozwiązania uzupełniają ten układ:
- w Lyonie instalacje geotermalne ogrzewają 5000 m² powierzchni biurowej, oszczędzając 360 MWh rocznie;
- sieć ciepłownicza o długości 2 km, zasilana w 75% energią cieplną wytwarzaną w procesach przemysłowych, zostanie również uruchomiona w tym samym miejscu w 2025 r. (pozostałe 25% będzie pochodzić z sieci miejskiej). Będzie ona obsługiwała budynki o łącznej powierzchni 150 000 m².
-
Zmniejszenie zużycia wody
Renault Trucks zmniejszyło zużycie wody na wyprodukowaną ciężarówkę o ponad 60% od 2016 roku, osiągając 5,9 m³ w 2024 roku:
- w zakładzie w Lyonie zużycie wody zostało zmniejszone pięciokrotnie w ciągu dwudziestu lat, w szczególności dzięki instalacji czujników akustycznych, które szybko wykrywają wycieki wody;
- w Blainville-sur-Orne, stacja fizyko-chemiczna oczyszcza wodę przed jej odprowadzeniem;
- w Lyonie wieże chłodnicze zostały zastąpione systemami o obiegu zamkniętym, co znacznie zmniejszyło zapotrzebowanie na wodę.
-
Pozbycie się wysypisk śmieci
Renault Trucks kontynuuje swoje dążenie do zerowego składowania odpadów operacyjnych i dąży do uzyskania certyfikatu dla wszystkich swoich zakładów do końca 2025 roku. Zakłady w Blainville-sur-Orne i Bourg-en-Bresse, a także zakład produkcji silników i magazyn części zamiennych w Lyonie posiadają już certyfikat „Landfill Free”*.
We wszystkich zakładach producenta odpady są sortowane, ponownie wykorzystywane lub przekształcane:
- złom metalowy z produkcji jest przetapiany w celu wytworzenia nowych części;
- opakowania i rozwiązania logistyczne są zintegrowane z wewnętrznymi pętlami recyklingu;
- projekty odzysku są opracowywane w celu optymalizacji każdego strumienia odpadów.
*Landfill Free to wewnętrzna certyfikacja w Grupie Volvo.
-
Integracja różnorodności biologicznej i ochrona gatunków
Renault Trucks zakazało stosowania środków ochrony roślin na swoich terenach, stawiając na takie praktyki jak ekologiczne koszenie trawy oraz wykorzystanie naturalnych metod utrzymania zieleni. Pasieki zostały założone w Vénissieux i Saint-Priest. W Bourg-en-Bresse, Renault Trucks jest zaangażowane w program ochrony potoku Dévorah, który jest domem dla chronionego gatunku ważki. Partnerstwo ze Związkiem Dorzecza Rzeki Reyssouze będzie trwało do 2028 roku. Od 2023 roku w Lyonie zasadzono ponad 2400 drzew w celu ograniczenia zjawiska miejskich wysp ciepła oraz zwiększenia przepuszczalności gleby. Stworzono również eksperymentalną strefę o powierzchni 3000 m², której celem jest przywracanie żyzności gleby poprzez inżynierię glebową. Przestrzeń ta została zaprojektowana głównie w celu stworzenia chłodnego mikroklimatu i wspierania bioróżnorodności poprzez przyciąganie ptaków, owadów i małych ssaków.

-
Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatu
Renault Trucks przewiduje wpływ zmian klimatycznych na swoje zakłady i przeprowadza analizy ryzyka klimatycznego na lata 2050 i 2100, wykorzystując metodę OCARA opracowaną przez firmę konsultingową Carbone 4. Oceny te umożliwiają identyfikację podatności na zjawiska takie jak fale upałów, powodzie, podnoszenie się poziomu wód gruntowych, susze i silne wiatry, a także wzmocnienie odporności obiektów.
W Blainville-sur-Orne, we współpracy z lokalnymi władzami, opracowano już mapę drogową w celu przeciwdziałania zagrożeniom związanym z podnoszącym się poziomem mórz i intensywnymi opadami deszczu. W Lyonie i Bourg-en-Bresse nacisk kładziony jest na zapobieganie upałom. Integracja kwestii klimatycznych staje się zatem kryterium strukturalnym w projektowaniu nowych budynków i procesów przemysłowych.
Działania te świadczą o zaangażowaniu Renault Trucks w zmniejszanie śladu środowiskowego swoich zakładów przemysłowych i są częścią ogólnego podejścia do dekarbonizacji transportu i budowania zrównoważonego modelu. Wszystkie inicjatywy Renault Trucks na rzecz zrównoważonego rozwoju można znaleźć w raporcie opublikowanym przez producenta.
Pełny raport 2025
O Renault Trucks
Renault Trucks, francuski producent samochodów ciężarowych, od 1894 r. dostarcza przewoźnikom drogowym zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności, od lekkich pojazdów użytkowych po ciągniki siodłowe. Zaangażowane w transformację energetyczną, Renault Trucks oferuje pojazdy o kontrolowanym zużyciu paliwa oraz pełną gamę w 100% elektrycznych ciężarówek o wydłużonym okresie eksploatacji dzięki podejściu cyrkulacyjnemu. Renault Trucks jest częścią Grupy Volvo, jednego z wiodących na świecie producentów samochodów ciężarowych, autokarów i autobusów, maszyn budowlanych oraz silników przemysłowych i morskich. Grupa zapewnia również kompleksowe rozwiązania finansowe i serwisowe.
Kluczowe dane liczbowe:
9 400 pracowników na całym świecie
4 zakłady produkcyjne we Francji
1 500 punktów sprzedaży i serwisowania
57 000 pojazdów sprzedanych do 2024 r.