Witaj w Renault Trucks Polska
Rozwiązania transportowe
Jaki jest wpływ na środowisko akumulatorów do samochodów elektrycznych?
Elektromobilność
Sep. 27 2022
Czy baterie mają wpływ na środowisko?
Przy przejściu na pojazdy elektryczne często pojawia się pytanie, czy baterie mają wpływ na środowisko? W Renault Trucks ograniczamy ten wpływ. Monitorując wszystkie baterie, które wprowadzamy na rynek, weryfikujemy ich wydajność, by móc je optymalizować. W trakcie eksploatacji serwisujemy je, aby wydłużyć ich żywotność. Gdy osiągną koniec użytkowania, dysponujemy możliwościami regeneracji i recyklingu.
Poznaj nasze zobowiązania mające na celu ograniczenie wpływu baterii w naszych ciężarówkach elektrycznych na środowisko.
Jaki jest wpływ naszej produkcji baterii na środowisko?
Grupa Volvo wprowadziła działania mające na celu zapewnienie, że wydobycie litu, niezbędnego do produkcji akumulatorów litowo-jonowych, odbywa się z poszanowaniem środowiska naturalnego i zdrowia ludzi pracujących w kopalniach. Dbamy o to, aby nasi dostawcy stosowali się do międzynarodowych wytycznych zatwierdzonych przez członków OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Tak jest w przypadku niemal wszystkich z nich.
Minerały wykorzystywane do produkcji baterii, w tym litow, grafit, nikiel czy kobalt nie należą do metali rzadkich. W opublikowanym w 2021 roku raporcie Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) szacuje, że na Ziemi istnieją dziś wystarczające rezerwy do produkcji baterii (źródło: T&E Monitoring publicznych ogłoszeń o planowanych mocach produkcyjnych ogniw akumulatorowych, kwiecień 2021).
Dzięki tym działaniom oraz naszym zobowiązaniom znacznie ograniczamy wpływ naszych baterii na środowisko.
Czy baterie w pojazdach elektrycznych są szkodliwe dla środowiska?
Potencjalne ocieplenie klimatu wynikające z produkcji baterii jest szybko zrekompensowane przez eksploatację ciężarówki elektrycznej! Na przykład: wyprodukowanie czterech pakietów baterii 66 kWh, niezbędnych dla Renault Trucks D E-Tech, obecnie generuje 20 ton CO₂. Jednak użytkowanie tego pojazdu pozwala zaoszczędzić około 30 ton CO₂ rocznie w porównaniu z odpowiednikiem z silnikiem Diesla (we Francji). Emisje CO₂ związane z produkcją baterii są bardzo szybko zrównoważone.
Jaka jest żywotność baterii?
Żywotność akumulatora zależy od kilku czynników. Sposób prowadzenia pojazdu i praktyki ładowania akumulatora odgrywają znaczącą rolę w jego żywotności. Aby uzyskać jak najdłuższą żywotność, oferujemy szkolenia aby pomóc kierowcom w prawidłowym użytkowaniu akumulatorów i ładowaniu ich w jak najlepszych warunkach. To również poprawia Twoją rentowność poprzez zarządzanie własną flotą. Jednocześnie oferujemy kilka narzędzi monitorujących, które monitorują stan zdrowia Twoich akumulatorów w czasie rzeczywistym i zapewniają plan konserwacji, który ponownie zapewnia maksymalną żywotność. Nasze umowy konserwacyjne są dostosowane do pojazdów elektrycznych, a także uwzględniają ograniczenia związane z prowadzoną przez Ciebie działalnością gospodarczą. Ponadto, w celu pewnego przejścia na elektromobilność udzielamy gwarancji na nasze akumulatory na okres od 2 do 8 lat w zależności od modelu.
Co zrobić, gdy akumulatory stają się mniej wydajne?
W Renault Trucks rozróżniamy pierwszy i drugi okres eksploatacji akumulatora. Pierwszy okres eksploatacji akumulatora to cały okres jego użytkowania od momentu zamontowania go w samochodzie ciężarowym. Druga żywotność może mieć miejsce w tym samym zastosowaniu, jednak może to być inny samochód ciężarowy, w zależności od użytkowania i wymagań lub w nowym zastosowaniu stacjonarnym.
Gdy wydajność akumulatora przestaje odpowiadać wymaganiom danego zastosowania, akumulator jest wymieniany. Uważamy, że akumulator osiągnął koniec swojego pierwszego okresu użytkowania w ciężarówce, gdy maksymalna energia użytkowa wynosi około 80% jego początkowej pojemności. Czas trwania tego pierwszego okresu użytkowania szacuje się na 6 do 10 lat, w zależności od zastosowania.
Co dzieje się z akumulatorem, który został zdemontowany? Kilka czynności oferuje temu akumulatorowi drugie życie. Zgodnie z diagnostyką przeprowadzoną na uszkodzonym akumulatorze, możliwa jest wymiana tylko uszkodzonych modułów (pakiet ogniw), aby przywrócić wydajność zbliżoną do początkowego poziomu i przedłużyć żywotność akumulatora, który następnie zostanie wykorzystany w drugim życiu. Takie działanie nazywamy regeneracją.
Możliwe jest również całkowite odnowienie baterii, poprzez wymianę wszystkich modułów. Bateria jest wtedy ponownie produkowana. Oznacza to, że akumulator może być ponownie wykorzystany, a nie przedwcześnie zutylizowany.
Po odnowieniu, akumulator jest przechowywany w naszych magazynach i jest gotowy do dostarczenia, w celu ponownego zamontowania na ciężarówce.
Co się dzieje z bateriami po zakończeniu eksploatacji?
Aby znacznie zmniejszyć wpływ akumulatorów na środowisko, dokładamy wszelkich starań, aby wykorzystywać je przez cały okres ich eksploatacji, a nawet w innych sektorach działalności. Po zakończeniu ich pierwszego okresu użytkowania, przejmujemy je do ponownego wykorzystania w innym zastosowaniu. Baterie lub ich zużyte moduły nadal mają znaczną zdolność magazynowania energii i mogą być wykorzystywane do celów stacjonarnego magazynowania energii, na przykład w sektorze nieruchomości. Istnieje wiele możliwości ponownego wykorzystania, a ich drugie życie może trwać od 10 do 15 lat. To właśnie nazywamy regeneracją i to stanowi integralną część naszego podejścia do gospodarki cyrkularnej.
Z naszym partnerem Neotrucks stworzyliśmy również sieć modernizacji oferującą przebudowę ciężarówki z silnikiem diesla na pojazd elektryczny.
Co wiąże się z recyklingiem baterii?
Kiedy baterie nie mają już wystarczającej sprawności, aby mieć drugie (a może nawet trzecie) życie, zajmujemy się ich recyklingiem. Recykling jest niezwykle ważny dla gospodarki cyrkularnej i wpisuje się w odpowiedzialne podejście do całego procesu dekarbonizacji Twojej działalności. W przypadku recyklingu akumulatorów oddzielamy poszczególne elementy, aby można było je ponownie wykorzystać. Jednym z najważniejszych punktów jest m.in. ponowne wykorzystanie surowców (grafit, lit, nikiel itp.). Można je zbierać w celu ponownego wykorzystania w produkcji. Praktyka ta minimalizuje potrzeby zaopatrzeniowe, a czasem nawet zwiększa wydajność: na przykład lit z recyklingu jest bardziej wydajny niż lit świeżo wydobywany! W ten sposób Renault Trucks wyprzedza europejskie przepisy, które do 2030 roku mogą wymagać od producentów recyklingu co najmniej 70% masy akumulatora.
WYDŁUŻ ŻYWOTNOŚĆ BATERII W SWOIM POJEŹDZIE CIĘŻAROWYM!
Używaj ich zgodnie z instrukcjami, unikaj nadmiernego rozładowania, a w razie potrzeby korzystaj z możliwości ponownego użycia, recyklingu lub wymiany.
>> Sprawdź, jak możemy pomóc <<