Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek w pojeździe ciężarowym?
25% wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych można przypisać niewłaściwemu zamocowaniu ładunku. Czy znasz zasady bezpiecznego załadunku i mocowania towarów na pojazdach drogowych?
Rozmieszczenie
Umieszczaj najcięższe ładunki w osi środkowej pojazdu. Lekkie ładunki stawiaj na ciężkich.
Zablokuj ładunek przednią ścianą pojazdu i ścianami bocznymi.Pamiętaj również o wypełnieniu pustych przestrzeni.Środek ciężkości powinien znajdować się możliwie jak najniżej.
Na koniec ułóż go symetrycznie do osi wzdłużnej pojazdu.
Zablokowanie
Zablokuj ładunek przednią ścianą pojazdu i ścianami bocznymi.
Pamiętaj również o wypełnieniu pustych przestrzeni.
Gdy samochód ciężarowy przewozi ładunek, jego właściwe zamocowanie jest niezwykle ważne dla utrzymania ładunku na podłodze i przy ścianach ciężarówki za pomocą odpowiednich środków. Celem jest zapobieganie przemieszczaniu się i upadaniu towarów podczas transportu, ale także zapobieganie bólom pleców w pracy.
Patrz notatka Jak zapobiegać bólom pleców wpracy?
Mocowanie musi być w stanie wytrzymać siły wywierane przez ładunek:
w przód i do góry
na boki
w tył
Liczba pasów, które należy użyć zależy od:
masy ładunku
kąta mocowania
współczynnika tarcia
Pamiętaj, aby sprawdzić :
po przejechaniu kilku kilometrów
każdorazowo przy postoju
po każdym nagłym hamowaniu lub nietypowej sytuacji napotkanej podczas transportu
Każdy pas posiada etykietę, która między innymi wskazuje dopuszczalne siły naciągu. Kolor etykiety wskazuje na włókno, z którego został wyprodukowany pas.
Niebieski: poliester
Traci nieco ze swej wytrzymałości, gdy jest mokry
Wykazuje dużą odporność na umiarkowanie żrące kwasy
Alkalia (związki chemiczne) mogą go uszkodzić
Zielony: poliamid
Może stracić nawet do 15% swojej wytrzymałości, gdy jest mokry
Wykazuje wysoką odporność na alkalia
Umiarkowanie żrące kwasy mogą go uszkodzić
Brązowy: polipropylen
Przydatny, gdy odporność chemiczna to konieczność.
...oraz na narożniki i kąty
Nadają się do ładunków o ostrych lub szorstkich krawędziach
Zabezpieczają pasy i towar
Zapewniają lepszy rozkład napięcia pasa
Są nadmuchiwane.
Ograniczają przemieszczanie się ładunku.
Służą do wypełniania szczelin między różnymi opakowaniami lub między ładunkiem a pojazdem.